VEJEN TIL EN GOD FØRSTE DAG

Last Updated on

VEJEN TIL EN GOD FØRSTE DAG…

Der findes utallige historier om nye medarbejdere, der er mødt op til en mildt sagt uheldig første arbejdsdag. Negative oplevelser på første dag har konsekvenser. Hvis ikke medarbejderen ligefrem bliver væk dagen efter, giver det i hvert fald et ordentligt hug til trygheden og glæden ved jobbet.

En dårlig første dag kan også forlænge tiden, indtil vores nye medarbejder er helt oppe i gear. Og risikoen for, at ansættelsesforholdet bliver kort, stiger.
Vejen til en god første dag går gennem planlægning. Vi skal være parate til den nye.
Indsatsen skal naturligvis stå mål med virksomhedens størrelse, hvor mange resurser
vi har osv. I det følgende vises en række ideer, der kan benyttes efter behov.

Kontaktperson i virksomheden

Der skal være en person klar til at tage i mod. Der opstår ofte hastesager, og chefen kan blive tvunget ud på opgaver, der virker mere presserende, end at en ny ansat starter. Men hvis det kan ske så sørg for, at der er en backup-person. Det er en kæmpe ærgrelse for en ny medarbejder at tilbringe de første timer alene.

Morgenmad med kollegerne

En gammel klassiker er at have morgenbrød med og bruge en times tid på at
spise og tale om løst og fast. Og fx tage en ”bordet rundt”, så alle får præsenteret
sig selv. Hos dem der brugte tricket fra side 16 med at sende et lille spørgeskema
til den nye ansatte før første dag, er snakken allerede i gang.

Dagsplan og ugeplan

Der bør være en klar plan for, hvad der skal ske i løbet af den første uge. Måske
har du allerede tilsendt den, før den nye ansatte startede. Hvis ikke, så hav den
klar på skrivebordet eller hvad der nu vil være den nye medarbejders faste base.
Brug tid på at tale den igennem med den nye ansatte.

Hav konkrete opgaver klar

Et job kan være så indviklet, at det kræver en stor mængde oplæring at komme
rigtigt i gang. Men kan vi have konkrete opgaver klar til dag ét, vil det skabe stor
motivation hos den nye. Det gælder, uanset om det er en journalist, tømrer, frisør
eller praktikant… Opgaven skal selvfølgelig planlægges, så den ikke gør skade på
kundeforhold og andre relationer.

Rundvisning

Hvis der er tale om et større sted, så vis rundt og hils på folk i andre afdelinger og
forklar, hvad der sker. Det behøver ikke være chefen, der gør det. En kollega – fx
en buddy – kan gøre det ligeså godt. Det er i øvrigt også et fint ansvar at give
sine andre ansatte.

Dette indlæg blev udgivet i Agriculture Internship, international internship, Work culture og tagget , , , . Bogmærk permalinket.