Undgå at din nyansatte smutter igen

Last Updated on

onbordingDer er et kæmpe gab mellem de ressourcer, der bruges på at rekruttere en ny medarbejder og de ressourcer, der bruges på at oplære og integrere den nye spiller på holdet. Men hvis den nye medarbejder ikke oplæres og integreres godt, er der risiko for, at hun opsiger sin stilling i utide.

Du kender det sikkert godt: Kalenderen er presset… Når det ser sådan ud, kan det være en lettelse at få en ny medarbejder ind på holdet. Problemet er, at det i sig selv kan være en tidskrævende og derfor stressende opgave ikke blot at rekruttere, men også at oplære og integrere en ny spiller på holdet. Og hvis du ikke sætter den tid af, så går det ofte galt.

Kæmpe frafald i utide

Introduktion og oplæring af nye kolleger er ikke blot en stressfaktor for ledere. Det er et økonomisk og menneskeligt problem på store dele af arbejdsmarkedet. Mange arbejdspladser er simpelthen ikke gode nok til at onboarde, som det hedder på management-dansk.

Strukturen mangler

Måden at komme omkring det på er, som så meget andet, en god struktur. Men mange organisationer har ikke tilstrækkeligt styr på hverken struktur eller processer, når det kommer til onboarding.

Det fejlslagne bryllup…

Ofte skyldes den manglende onboarding-indsats mangel på tid og penge, men det giver meget dårligt mening, at organisationen bruger så mange penge på at rekruttere nye medarbejdere for herefter at spare på onboarding.
Det svarer til at bruge oceaner af tid og penge på at planlægge et bryllup med alt hvad det indebærer af lokaler, bordplaner, tøj, musik og så videre, for først når brudeparret får øje på de første gæster i indkørslen at begynde at overveje, hvad de skal servere til middagen…

 

Dette indlæg blev udgivet i Agriculture Internship, Work culture og tagget , . Bogmærk permalinket.