En godt start

Få din medarbejder godt fra start

Når en udenlandsk statsborger kommer til Danmark for at arbejde for en dansk arbejdsgiver, er der en række registreringer, der skal foretages hos forskellige myndigheder. Her kan du læse om, hvordan du hjælper din udenlandske medarbejder med at få en god start i Danmark.

1. Anmelde flytning og ansøg CPR nummer.

  • Når udlændige flytter til Danmark, skal de møde personligt hos kommunen ( husk at bestille tid) for at anmelde flytning samt ansøgning CPR nummer, medbringende sit pas samt udfyldt indrejseblanket, opholstilladelse, boligoplysning. 

2. Ansøg forskudsopgørelse med skattekort.

  • Når din medarbejder har fået CPR kan skattekort søges. For at SKAT kan danne et forskudsskema, skal skatteyder have ansøgt om skattekort og dansk skattepersonnummer (cpr-nummer). Ud fra oplysningerne danner Skattestyrelsen et forskudsskema, hvor forventede løn og fradrag bruges til at kalkulere medarbejderens trækprocent og månedsfradrag.
  • Hvis den udenlandske statsborger ikke allerede har et skattepersonnummer (cpr-nummer), og derfor skal have tildelt et, kan det tidligst ske 21 dage før 1. arbejdsdag. Den udenlandske statsborger skal derfor vente med at søge om skattepersonnummer og skattekort, til der er under 21 dage til 1. arbejdsdag. At ansøge om skattekort og dansk skattepersonnummer kræver, at der er en ansættelsesaftale klar.
  • Som arbejdsgiver kan du ikke udbetale løn til en medarbejder uden et dansk skattepersonnummer (cpr-nummer) og har medarbejderen ikke et forskudsskema, skal du som arbejdsgiver tilbageholde 8 % i AMBI og 55 % i skat.

3. Bestil Nem-ID

  • Din medarbejder skal have et NemID / MitID. Dette klares via Borgerservice, hvor medarbejderen skal medbringe pas eller ID-kort samt et vitterlighedsvidne med Nem-ID, 

4. Opret NemKonto

  • Opret en NemKonto til din medarbejder via en dansk bank.. Når medarbejderen har fået gult sygesikringskort kontakt en dansk bank omkring dette. 

5. Hent din medarbejders skattekort i eIndkomst.

  • Som arbejdsgiver skal du hente din medarbejders skattekort i eIndkomst. Du får et brev med skattepersonnummeret og besked om, hvornår skattekortet er klar. Brevet sendes via digital post.

6. Navn på postkasse.

  • Husk at sætte medarbejderens navn på postkassen. Mindst efternavnene på de postmodtagere, der anvender brevkassen, men også gerne fornavnene, for det mindsker risikoen for fejl.

Skal du have hjælp til at ansætte udenlandsk arbejdskraft?  

  • Det giver ofte anledning til et væld af spørgsmål, når man står overfor at skulle ansatte udenlandsk arbejdskraft. Hos agri LIDA kender vi reglerne, og hjælper dig gerne på vej.
  • Hos agri LIDA hjælper vi med at få papirarbejdet for din internationale medarbejder i orden – fx opholdstilladelse, CPR-nummer, skattekort, sygesikringskort mv.
  • Du er altid velkommen til at kontakte os for en uformel drøftelse af dine ønsker og behov.  Du kan kontakte os på tlf.: 55 54 03 86.