Bliv inspireret til at skabe attraktiv arbejdsplads

arbejdspladsArbejdspladser skal være attraktive for at  tiltrække nye medarbejdere.

En attraktiv arbejdsplads er én, hvor kollegaerne er opmærksomme på hinanden og taler åbent om problemerne, hvis ikke alle trives.

 

Et godt psykisk arbejdsmiljø med gode samarbejdsrelationer, et lavt sygefravær, en begrænset personaleudskiftning og få konflikter er ofte en forudsætning for, at de  ansatte synes om deres arbejde.

En arbejdsplads, hvor medarbejderne ved, hvad de skal og hvorfor, og hvor der er synlig ledelse, glæde og anerkendelse, er attraktiv for medarbejderne. Når dine medarbejdere har en klar fornemmelse af retning og prioritering, kan de levere et godt stykke arbejde af høj kvalitet.

Ofte er det bløde værdier som samværsform og anerkendelse, der umiddelbart tæller for medarbejderens oplevelse af arbejdspladsen. Men en klar strategi og struktur for arbejdet er det, der skaber grundlaget for de bløde værdier og relationerne på arbejdspladsen.

Set, hørt og forstået
Gensidig respekt, accept, værdsættelse, tolerance og humor er nøgleord i arbejdet med anerkendelse. På en attraktiv arbejdsplads føler medarbejderen sig set, hørt og forstået. Oplever medarbejderne sig set, føler de sig værdifulde for arbejdspladsen. Viser du som leder, at du lytter til dine medarbejderes synspunkter, føler de sig hørt og taget alvorligt. Og når du som leder giver tydelige tilbagemeldinger, føler medarbejderen sig forstået.

Kompetent
På attraktive arbejdspladser føler medarbejderne sig kompetente – det giver glæde og selvværd. Følelsen af at være kompetent opstår, når medarbejderen bruger sin faglighed og erfaring til at skabe resultater, der er væsentlige for andre mennesker og for arbejdspladsen.

Værdsat
Værdsatte medarbejdere er glade – og glade medarbejdere giver attraktive arbejdspladser. Medarbejderen føler sig værdsat som menneske, når hun har så gode relationer til kollegaer og ledere, at de viser og udtrykker anerkendelse af hende og hendes indsats.

Tal åbent omkring stress

Det er nødvendigt med en diskussion af, hvordan en travl hverdag kan påvirke den enkelte, samt hvad man som arbejdsplads kan gøre for at håndtere og minimere stress. Første skridt er at det skal være legitimt at tale om.

Brug APV’en
En ArbejdsPladsVurdering (APV), er alle arbejdspladser ifølge loven forpligtet til at lave med jævne mellemrum.

 

Dette indlæg blev udgivet i Agriculture Internship, Living in Denmark, Work culture og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.